Alla inlägg under oktober 2009

Av alexochsasan - 16 oktober 2009 16:41

De vart ingen favela. Vet inte om jag ska vara ledsen eller bara vara glad för att kunna skriva igen. Med risk för att trampa på ett par fötter väljer jag redan nu att byta samtalsämne.


Sista dagen i BH var speciell. Började med att Livias städerska hade lagat massa god mat till oss. Kyckling med potatis, ris och ost (skön mix), samt lite grönsaker. Sedan skulle Livia lämna in en ansökan till något som det var sista dagen till. Eftersom brasilianare gillar att stå i kö misstänkte jag det värsta. Vi fick stå cirka två timmar i kön för att få lämna in hennes sista papper. Hoppas nu att du blir antagen, Livia!

Väl hemma sent på kvällen kommer Erika (en av alla vänner) fram till mig och gav en present. Hon vart besviken att hon inte kunde hitta filmen "Tropa de elite" till mig, så hon gav mig "Guds stad" istället. Ska handla om slummen i Brasilien. Har inte någon av filmerna. Tack så jättemycket för presenten, men jag kan inte lova dig att jag ska vänta till att se filmen i Sverige!

Eftersom tjejerna försökt lära oss dansa samba och "forro" så gav Livia mig 2 skivor till mig för att lära mig dansa. Kan behövas när vi befinner oss i Rio. Tusen tack!

Tack för att vi fick bo hos Er, betyder jättemycket och vi kommer sakna Er massvis.


Nya tag och nya äventyr. Väl framme i Curitiba hänger vi med Marcelo och Rafael:


 

Hemma hos Marcelo. På bilden (från vänster sett från Er där hemma): Alexander, Marcelo, Sasan.


 

Såhär bor vi hemma hos Rafa. Lagom spartanskt, men de gick att sova alldeles utmärkt. Gillar pappersskylten på dörren också. På bilden: Alex.


Alex har slutat fixa håret, han har tom slutat raka sig. Är lite orolig för honom, brukar han vara så? 26-årskrisen närmar sig?

Vi börjar bli gamla känner vi, men det är rätt kul att vi nästan enbart träffar folk i vår ålder. Måste ju betyda att vi ändå ser gamla, smarta och sofistikerade ut.


Ikväll då? Utgång. Genre: Samba.

Imorgon då? Troligtvis ny resa till en helt ny plats. Riktning söderut.

I slutet av februari då? Hemma i Sverige. Gråter floder inombords, men så ere.


Tchau!



Av alexochsasan - 14 oktober 2009 20:55

Sitter och streamar Sverige matchen. Ser av tv bilderna att det verkar vara lite kyligt dar hemma.


Har ar det 30 grader. Igar var det dock 37. Lite for varmt for min del.


Sorry var tvungen.


Mork S: Klassikern i mandags var en sjuk upplevelse. Kommer bli lite annorlunda att komma hem och kolla DIF i superettan.


Boris: Kul att det verkar som om skadan ar borta och att allt rullar pa. Jag foljer din blogg alltid!


Loca: Haller med men jag ar inte sa desperat (an) att jag tackar ja till Sasans invit. Far se senare pa resan.


Hoppas ni har det bra!


kramar

Av alexochsasan - 14 oktober 2009 17:45

Så att vi får en tydligare bild över derbyt i måndags.


   

Ni kan väl förstå Cruzeiros glädje när 1-0målet nickades in. Fantastiskt!

Har även beställt en laddare nu till Alex kamera. Som ska infinna sig i en stad 20 timmar buss härifrån. Där leveransadressen är ett hostel. Där jag aldrig tror att den kommer dyka upp. Får se hur det går. Alex kommer mobba mig för detta men lyckas vi få dit laddaren tänkte jag videoblogga några gånger, typ när vi har lägenheterna i Buenos Aires och Rio i november respektive januari. Får se om jag orkar ta tag i den saken. Något som skulle vara kul att se eller?


Vi har bokat flyg nu tillbaka till (ja, ni gissa rätt) Curitiba. Planet går kvart i 8 på morgonen och landar kl 11 där vi sedan kommer stanna en natt. För att sedan försöka uppleva den sista dagen under "oktoberfesten" i staden Blumenau. Ryktas om att platsen arrangerar världens näst största fest. Ryktet säger att boende är omöjligt att fixa under den perioden. Så vi funderar på att kriga hela natten med att vår packning inlåst i nå skåp någonstans. För att sedan ta morgonbussen till Florianapolis. Bussen tar ca 2 timmar. Mycket snack från vår sida, men vi ska nog klara det! Raphael (svensken), med syster, samt Marcelo med vänner - Até breve!


Fick lite skit för att jag snackade skit om favelas här i Brasilien. Tydligen har en av tjejerna flera gånger besökt den stora favelan här i BH utan några större problem. Och visst, utan att jag funderat på det själv så är det klart att det finns trevliga människor i favelas också, bara att de inte har det så bra ställt rent ekonomiskt. Lovade att ta en promenad med henne och några vänner som plåster på såret. Hoppas hon glömt bort att ja lovade det, men om jag nu går dit så ger jag min lägenhet till mamma och pappa. Bror, du kan ta min klocka om du vill. De va trevligt att lära känna Er alla!


Kommentarsvar:

Sorosh: Kul att du hittat hit. Brasiliansk fotboll är grym alltså, jäkla talang. Kul (för dig då) att Aik vinner allsvenskan iaf!

Sofia: Misstaget korrigerat med en gång! :) Haha, ja nån av oss måste ju tycka om den andra mer än som vänner. Konstigt annars, så mycket som vi umgås med varandra!


Tchau

Av alexochsasan - 13 oktober 2009 14:05

Innan jag börjar tala om va fan som hände i fredags natt måste jag berätta att ja nyligen fick ett mail på facebook av en barndomsvän som frågade mig lite överkursfrågor om Sydamerika i allmänhet, såsom språkkurser och typ boende i Rio och Buenos Aires. Sen lät det som att personen mer eller mindre ville komma in på att han var sugen på att åka ner. I Januari. Mycket roligt om nu detta händer. Välkommen ner i sådana fall, Simon! Tar du med dig tvillingsbrodern?!


På tal om fredags natt så ska Ni nu få höra den riktiga historien. Märker väldigt sent på natten (efter en fyllekväll såklart) att någon börjar klia mig i håret HELT utan anledning. Frågar omgående väldigt bestämt men inte i alltför nedsättande ton "va fan håller du på med?". Får ett litet fylleflin i min panna och han vänder sig om. Obehagligt, å andra sidan dömer jag ingen, så vi är fortfarande vänner - va så säkra på det!


Matchen vanns utav Cruzeiro och även om matchen va sisådär spelmässigt så var det en jäkla fest inför matchen. De smälldes megastora fyrverkerier 20 meter ifrån oss. Vi såg blog från supportrar som hade slagits, vi såg stora bussar som vart stoppade vars supportrar vart kroppsvisiterade av massa poliser. Verkligen ALLT Ni kan tänka Er ett derby ska innehålla. Lägg därtill runt 55 tusen på läktaren som bara skriker och skriker för sitt lag. De va så HETTTSIGT!! (Sofia, vet att de stavas med ett T bara, men de känns extra hetsigt med capslock och massa konsonanter)


Ni som känner till folk från denna kultur vet att de har ett litet speciellt temerament, kallat i folks munnar "medelhavstemperament". Nu ligger visserligen inte Sydamerika nära medelhavet men ja tror Ni förstår min poäng. De har en tendens att skrika lite extra, visa sina känslor lite extra, uttrycka sig heltenkelt lite extra. Ni kan väl då förstå att många inte höll med om domarnas beslut hela tiden. Känns också som att folk i en fotbollsarena verkligen kan vara sig själva. Förstå själv t.ex välbetalda läkare, advokater och affärsmän som är så professionella på sitt jobb kommer till arenan efteråt och skriker att domarens mamma är prostituerad, och att alla kan dra åt helvete (i tunna mått mätt). Ganska kul att reflektera sånt. Efter matchen var det inga problem - Alex fick en Cruzeiroflagga för oss alla att hänga ut från fönstret som att de hade vunnit Vm-guld (?). Aldrig sett en så stel Alex visa så mycket känslor (bortsett från i fredags natt kanske).


Nu dags att titta in ett nytt museum. Sen ikväll tror jag det blir bio. Om jag får välja blir det nog filmen "gamer", som de nyligen har höjt åldergränsen på från 16 till 18år. Häftigt! Kanske man får se lite blod och höra häftiga svordomar man aldrig skulle kunna tänka sig säga till någon.


Mitt gamla innebandylag Farsta verkar tuffa på efter en något trög start. Bra jobbat! Kriga på bara, så kommer Ni vinna serien!


Tchau!



Av alexochsasan - 13 oktober 2009 03:05

Nu har vi bokat flygbiljetter tillbaka till Curitiba for att senare ta oss ed till Florianopolis. Vi drar torsdag morgon sa det kanske blir en festkvall med Rafael och grabbara. Ska forsoka styra sovplats hos nan bara.


Har i Belo Horizonte (vacker horisont) bor vi hos en tjej vi kanne som heter Maria Clara. Vi hade lite problem att finna hostel och det enda vi hitta va att bo hemma hos nagon som ville ha lite for mycket betalt for det. Sa darfor bor vi alltsa har hos Maria Clara med hennes syster Antonia och deras mamma som ar pa besok. Funkar valdigt bra! (tycker vi i alla fall). Enda saken som har varit jobbig var i fredags natt. Jag och Sasan delar pa en semistor sang. Mitt i natten vaknar jag av att Sasan ligger och trycker sig mot mig, kandes sadar. Har inte riktigt vagat se han i ogonen efter detta trauma. Tror vi behover narhet.


Antonias pojkvan brukar aven vara har och han brukar alltid saga massa saker till mig pa portugisiska for han pratar inte engelska. Han kallar mig for ¨Lourinho¨ som betyder lilla blonda. Men han ar snall och jag tror att han gillar mig. Idag efter matchen gav han mig en stor Cruzeiro flagga(!). Tack! Antonias vanner sager att jag ser ut att komma fran nagot pojkband och nu ar aven dera moster har. Hon har sagt att jag ar very beutiful typ 10 ganger men hon ar dock lite overforfriskad. Hur som haver, jag uppskattar uppmarkamheten !


Sebbe: Ni verkar ju klara er utmarkt utan mig! 2 raka nu ju.


David: Vi har redan styrt upp en tjej at dig! Marcela. Hon ar en supertjej. Varsagod!


Mamma: Det a klart att ni alltid kor men i det har fallet passar nog e van battre. Har ni det bra dar hemma?


A ja.. Hejda...



Av alexochsasan - 12 oktober 2009 02:51

Forst tankte jag skriva lite om alla Sasans floskler han levererar standigt men sen kom jag pá att jag faktiskt har en viktig sak att ta upp.


Pá den har resan har vi traffat mánga skóna manniskor. Vissa av dessa har agt en bil och mer an garna stallt upp pá att skjutsa oss. Det har inte spelat nán roll om det ar 10 pá morgonen eller 5 pá natten. De har alltid stallt upp med ett leende pá lapparna. Detta har ju varit helt underbart. Tack Thiago, Raphael och Maria Clara!

Detta har funkat sá bra sá jag skulle garna fortsatta med detta ar jag kommer hem. Alltsá undrar jag vem i min bekantskapskrets som kan tanka sig att vara lika generos som dessa manniskor och agera likt en privatchaffor till mig nar jag kommer hem till Sverige. Viktig egenskap ar att alltid tacka nej till ersattning av alla slag.


Rent spontan kanner jag att kanske Isen staller upp pá detta!?


A ja ska dra och kolla film nu, Maria Clara undrar om jag vill kora. Tveksamt de kor helt sjukt har!


Imorgon O Classico!



Av alexochsasan - 12 oktober 2009 02:02

Efter en timmes bilfärd mot vår destination var vi då framme. Man kan säga att staden liknade gamla stan, fast typ massa gånger vackrare. Vi valde först att gå till ett museum för att sedan dra vidare mot en rundtur kring staden. Historiskt hade staden på 1700talet massvis med guld, där massa slavor jobbade för den stora kungen Praca Tiradentes. Om jag uppfattade allt rätt fick höra från våra vänner att Tiradentes senare fick sina armar avhuggna. Av vilken anledning minns jag inte, men det fanns häftiga bilder och strukturer i museet iaf.


Nuförtiden är det en stor studentstad där mängder av studenter startar massa "republicas", typ studentpubar där folk dricker och är allmänt trevliga. Vårt gängs vänner hade ett par vänner i republican "Quitandinha" (betyder typ grönsaksaffär om jag inte minns helt fel), där hängde vi i någon timme för att dricka öl och lyssna på lite liveband. Med andra ord har vi haft en mycket trevlig dag med våra vänner från Belo Horizonte!

Ikväll blir det megalugnt med lite film och lite.. megalugn i allmänhet.


       

Fantastisk plats. Mycket att se, dock sjukt jobbigt att till fots gå i dessa backar. Men de var värt de!

Jag har blivit sjukt fascinerad av Fevelas http://sv.wikipedia.org/wiki/Favela sen ja kom till Brasilien. Så sjukt häftigt. Dock ska INGEN på något vis försöka ta sig in i en Favela, för att det är livsfarligt. Finns en gigantisk här i Belo Horizonte, vårt gäng valde att med stängda fönster och dörrar åka förbi väldigt nära den favelan vilket var mycket spännande. Ska försöka lägga upp lite bilder på det också.


Hoppas ni har det bra hemma i Sverige. Här börjar vädret bli kanonbra, och det känns sjukt att det redan gått en månad sen vi kom hit. Imorgon är det fotbollsmatch som gäller. Tippar 1-1.


Tchau!

Av alexochsasan - 11 oktober 2009 16:51

Sa grymt! Vi har ordnat biljetter till ¨o Classico¨ som startar pa mandag kl 16 lokal tid mellan Cruzeiro och Athletic Minereis. Sags att man ska borja aka hemifran kl 11 pga all trafik till matchen - bara en san sak!


Kan ej skriva sa mycket mer, ska nu pa utflykt till ett par sevardheter i Ouro Preto, en timme bil ifran Belo Horizonte. Hoppas pa en trevlig stund. Trist med Alexanders laddare till kameran, vi ska forsoka hitta en fakeladdare pa ebay och be dom posta den till vart hostel i Floreanapolis nar vi val anlander dit. 


Sofia - tack for alla mails, uppskattas, alltid roligt att lasa och jag forsoker svara pa alla sa fort jag kan - Puss!

Mamma och Pappa, glom inte titta till min lagenhet. Dammtorka lite ocksa nar ni har tid ;)


Tchau!

Presentation


Vi chillar i Sydamerika 13 september till 22 februari

Omröstning

Tycker ni att det är dags att vi kommer hem nu?
 Ja, vi saknar er
 Nej, stanna längre
 Va?! Har ni varit borta?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards