Alla inlägg under september 2009

Av alexochsasan - 22 september 2009 21:52

Ahhh, skulle precis kora en control v och klippa in det ja skrivit sa forvann allt! Pallar inte skriva om allt men det var i och for sig inget viktigt. Tror/hoppas att Sasan sitter i rummet bredvid och bloggar om vart vi ar och vad vi gjort. Bussresan gick valdigt fort, tog hela 18 h men jag sov ca 15 av dom. Behovde sova. Under den vakna tiden sa skrattade jag och Sasan hogt at Its always sunny in philadelfia och sa borjade jag lyssna pa en ljudbok. Den handlar om en svensk kille som aker fast i tullen i Bolivia med knark. Verkar vara en bra bok men ja aterkommer med det. Tankte ju fylla min vaska med droger nar jag aker hem sa det ar bra att veta vad han gjorde fel.


Blev tippsad om att aik slog Balrog med 15-4! Hasselby och Jarfalla torskade också, ser nagon ett samband? ;)



Loca: Later som ni hade det skont i helgen. Oftast har solen lysst pa oss men idag sa har det tokregnat. Som tur var hade vi med oss lite regnponchos som hjalpte en del. Har ju faktiskt spelat brannboll med dig en gang, har for mig att du var en hejare pa att ta lyra.


Anders( ej pappa Anders): Mitt RG var bedrovligt, fick faktiskt kasta halva pasen for det smakade bara socker. Forsta gangen i mitt liv jag kastat godis? Vet att vi jinxar lite, tankte skriva ett inlagg igar om att vi klarade "en av de farligaste staderna i varlden" som vissa har sagt men jag tankte att det kanske var bast att vanta tills bussen borjat rulla.


Sodi: Sasan skoter sig fint och vi tar alltid hand om varandra sa det ar ingen fara.


Debora: Jag uppskattar verkligen tambourinen och skulle aldrig ge bort den, forlat om det lat som det.=)


Hoppas alla mar bra dar hemma

Kram

Av alexochsasan - 22 september 2009 21:33

Måste faktiskt erkänna att vi medvetet ljugit i vår tillfälliga huvudrubrik på bloggen.

Knappast soligt här borta på Igazufallen, bara massa regn och muligt väder.


Men fy fan vilka jävla vattenfall vi har sett! Verkligen värt den något långsammare resa än vanligt. Bussen tog ungefär 18 timmar, istället för utlovade 16 timmar. Min megaroliga resekompis Alex sov cirka 15 av dom. Han vaknade någon gång av att han skulle ta en åksjuketablett som också har en sövande verkan - va fan behöver han en sån till när han ändå somnar så fort motorn går igång?! Men de va snällt av han att han delade med sig av en tablett iallafall. Vaknade väl några gånger under natten av att toaletten längst bak började stinka urin, vilket kändes ofräsht. Utöver alla dessa klagomål gick allt som det skulle.


Sitter nu på hostlet Marco Polo inn http://www.hostelsofargentina.com/Hostel...Marcopolo-Inn-Iguazu vilket vi får anse efter en timmes överskådan som mycket godkänt. Synd bara att vädret är så dåligt, för annars finns pool och jacuzzi tillgängligt - Inte illa för ett hostel! Eftersom Igazuvattenfallen sträcker sig över 2 länder (Brasilien och Argentina) valde vi att köra på detta hostel som ligger i Argentina. Idag vart det vattenfallen från den brasilianska sidan, imorgon blir det den Argentinska sidan. Planen är att åka härifrån på torsdagkvällen.


Kommer kännas svårt och lagom vemodigt att lämna en plats som denna:


           

   


Fler bilder från andra utsikter kunde tas, men våra kameror hade totalt fuktskadade, så alla dessa bilder togs under tak. Notera också våra fina regnponchos som Alex råkade ha två stycken av - tack för lånet! Imorgon blir det som sagt ett besök på den argentinska delen av vattenfallen, som sägs ha galnade vattenfall än dessa på bild. Mycket spännande onsdag med andra ord! Hoppas också på soligare väder, då fler bilder från likande vatten kommer tas.


   

Lustiga och sällskapliga djur som hängde i caféterian strax innan kan kunde gå ut bland vattenfallen. Någon som vet vad dessa djur heter?


Halvintressant artikel expressen publicerade för 2 år sen: http://www.expressen.se/resor/resmal/1.9...liter-i-sekunden


Kommentarsvar:


Anders: Vilka andra tillfällen tänker du att RG kan vara till nytta då? Förklara gärna i detalj..

Sodi: Hej mamma, kul att du hittat hit. Vi har det superbra här borta. Titta gärna in flera gånger, så jag vet att du lever. Älskar dig, hälsa pappa när han kommer hem sen från Iran.

Sofia: 27 år har du blivit. Är stolt över dig så mycket som du kämpar med ditt jobb och håller huvudet högt i många lägen!


Jag ska göra mitt bästa för att lägga upp fler imorgon från den argentiska sidan. Tills dess får Ni alla sköta om Er.


Adios!



Av alexochsasan - 21 september 2009 18:07

NU är det inte lång tid kvar tills vi lämnar Sampa. Vi var precis ute i spöregn så nu sitter jag här blöt. Var och åt lunch på ett ställe där man väger sin mat. Som en buffé. Väldigt prisvärt och gott! Ska både bli skoj att komma till något nytt men även tråkigt för vi har haft det sjukt bra, grym stad och underbara människor. 16 h bussresa så vi har laddat med att fixa lite sällskapspel och laddat all elektronik. Även köpt lite RG (resegodis, som Anders alltid brukar ha hemma). Kan bli några avsnitt av Its allways sunny in philadelphia, har ni sett det? Annars har ni missat något!


Fick en liten tår i ögat när vi sa hejdå till våra nyfunna vänner. Debora som spelar tambourin och försökte lära mig det den där sena kvällen när ja var ute med brassarna hade ett jättefint paket till mig. När jag öppnade det så var det hennes tambourin som hon ville ge till mig. Kändes som en väldigt snäll gest av henne. Jag var tvingades ta emot den så nu har jag ett instrument i min väska som redan innan var proppfull. Men jag uppskattar verkligen presenten. Tror hon tycker om mig.


Ni som känner mig och Sasan vet att vi kanske inte är de som har mest koll på saker och ting. Så fort vi ska gå nånstans så tar det ungefär 5-10 min extra bara för oss att lyckas hitta alla saker vi ska ha med oss och varje dag har någon tappat bort något. Igår när vi skulle till marknaden var vi tvungna att gå fram och tillbaka 4 gånger från och till hostelet för att få med oss allt. Nu orkar inte de vi bor med säga hejdå längre när vi går för de vet att vi kommer komma tillbaka direkt.


Trist att Hawks torska igår. Kämpa på, blir nog en tuff säsong men jag hoppas att många av de unga blommar ut. Verkade som Hacke var bra igår och sen finns det helt klart många andra unga som jag tror kommer göra en bra säsong som Vårtan, Karlsson, Markis och självklart Foppa.


Mamma: När solen går ned så blir det kallt här! Det är ju fortfarande vår i nån vecka. Men på dagarna kan det vara allt från 30 till 18 grader. Skulle kanske inte riktigt hålla med de om att vi utmanar vårt öde, självklart försöker vi att hålla ihop så ofta som det går. Vissa delar ska man inte vara själv på, som nere i centrum där det är mycket fattigdom. Här där vi bor känns det säkert för det är ett bra område och det man ser nästan alltid poliser när man är ute. Till sist, självklart är du ett av guldkornen.


Sebbe: Lite överambitiöst att träna men ja tror vi behövde det. Har fortfarande sjuk träningsvärk. Spelade du inte igår eller? Såg inget matchstraff eller ens en 2a!


Hejdå!

Av alexochsasan - 21 september 2009 05:53

Valde igår kväll att dra ut på stan.

Helt själv.

På natten.

Alex var för trött och orkade inte följa med, så ja valde den hårda vägen. Kände mig ändå relativt trygg en lördag kväll i Brasiliens farligaste stad. Visst, såg jag ett killgäng på fyra snubbar gåendes mot mig bytte jag självklart sida på vägen. Men det rör sig ändå så mycket folk runtom i en stad som denna att man inte känner sig ett dugg oroad. Såg också lite prostitution som är typ vardagsmat här, samt galna bilar som kör lite hur som helst. Men lugnt var det för min del. Iallafall en erfarenhet.

Vad ska skulle köpa? Lite vatten och nån bulle, typ. Hade knappast varit värt det om jag hade råkat ut för nå trubbel.

Idag har vi haft en superdag. Brassarna hämtade oss runt 12 på dagen för att åka till den största marknaden i Sao Paolo. Och ni kan väl tänka er att marknaden var stor när själva staden äger typ 22 miljoner invånare http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A3o_Paulo. Många stånd med invånare från Bolivia och Venezuela som kommer hit och vill sälja sina saker. Självklart falska, men vissa saker såg faktiskt riktigt bra ut...

   

Början av marknaden. Lagom ofräsh, men allt var mycket häftigt och otroligt intressant. Folk verkligen gjorde allt för göra en affär med alla som gick förbi. Men vi höll oss starka och köpte ingenting av dessa falska saker! Dock så vore det bra att skaffa en kortlek och lite andra småspel inför vår bussresa på 16 timmar. Men fan heller att dessa leksaker vi ska köpa ska vara falska!

En inte helt ovanlig syn, iaf när det gäller mig - äta! Vi drog in på ett stort torg med enbart små stånd som säljer god mat. Här valde vi att testa brasilianska pasteller http://www.pastelbrazil.co.uk Alex valde kött och jag valde räkor. För mig var det typ bland de godaste jag har ätit. 

 

Brassarna, samt några andra från deras gäng när vi äter dessa pasteller. Till dessa godsaker dracks det öl, vatten samt en speciell juice kallad Acerolajiuce http://en.wikipedia.org/wiki/Acerola#Acerola. Ett måste för alla er som reser till Sydamerika! Också bland de godaste ja haft i min mun!

 

Vi valde att gå på fotbollsmatch också. Biljett hade vi beställt några dagar innan. Match mellan Corinthians och Goiás. Hemmalagets nr9 - självaste Ronaldo http://sv.wikipedia.org/wiki/Ronaldo skulle starta efter en 2 månader lång skadeperiod, och förväntningarna på denna spelare var förstås skyhöga! 1.83 på att hemmalaget skulle vinna, 36tusen på läktaren, Ronaldo på topp. Vad kunde gå fel denna kväll?

Typ allt.

Första halvlek var typ de sämsta man skådat, sett från hemmalagets sida. Ronaldo kändes (läs:är!) tjock och gjorde inte många rätt. Laget hade världens sämsta försvar och hade redan efter 45 min släppt in 3 mål i baken. Goiás andra mål innehöll en liten tavla från vänsterbacken som inte gick upp i en duell på ett tillfredsställande sätt vart utbuad (av sina egna fans!) fram till den 70e minuten då han vart utbytt - hur normalt är det?!

Vi stod som väntat bland klacken, och det dröjde inte länge förän bråk utbröt. Såklart 5 meter ifrån där vi stod också. En tjej med sin familj framför oss sa att snubben som fick tokspö och vart nerslängd bland klacken längre nedanför oss mer eller mindre bad om det, så vi brydde oss inte särskilt mycket. Utöver det var stämingen och inramningen inför matchen helt fantastisk. Kan bli mer fotboll under denna resa!

Ronaldo vaknade till i andra halvlek, han visade att han tidigare varit en världsklasspelare, dock allt gick något långsammare. Han hade en galen frispark i ribban som senare nickades in av en medspelare. 1-3!

Men hemmaförsvaret var bedrövliga och matchen slutade tillslut 1-4.

Vi mötte senare upp en av brassarna (ja vet, vi älskar dom!) för att åka på en liten guidetur runt Sao Paolo. Trodde självklart att han inte var en av dessa galningar som körde lite som de ville. Ack så fel jag hade (tur att vi båda är helförsäkrade!). Sjuk stad dessa människor lever i. Sådana konstaster mellan rike-/fattigdom, historia och prostitution. Kunde ligga stora klumpar med uteliggare framför banker, fanns en gata fullt med transvestiter redo för att jobba hela natten. Folk som tigger och verkligen gör allt för att få in några mynt. De va verkligen tragiskt att se vissa saker, vi vart verkligen rörda. Sedan dessa kyrkor och byggnader de hade smällt upp mitt i staden - otroliga monument. Vilken stad! Så trist att vi ska lämna denna stad, dessa människor och dra vidare. Vi kommer verkligen sakna dom. Planen är dock att vi åker upp till Sao Paolo (eftersom vi åker hem till Sverige därifrån) en dag innan för att festa med dom en sista gång. Vemo-nos em feveriero!

Sofia - stort grattis på din 27årsdag. Självklart har jag inte glömt bort den! Ska jag posta hem dina bikinis eller ska jag ha med dom under hela min resa för att sen ge dom till dig på arlanda?!

Mitt gamla innebandylag Farsta förlorade premiärmatchen med 4-1 idag. Trist, boys - bara att ta nya tag! Saknar er alla där borta.

Måste verkligen sova. Sitter mest uppe nu för att ladda alla mina elektroniska prylar. Fullt laddade ska de vara så att vi har något att göra när vi ska åka 16 timmar med buss. Mer info om detta senare. Så är bloggen död nu ett tag framöver så vet ni varför. Passa på att kommentera sålänge, så jag/vi har något att göra när väl internet finns tillgängligt!

Tchau!

Av alexochsasan - 19 september 2009 21:35

Sliten. Trött. Luktar illa. Mår sådär.


Men på uppgång!


Gårdagen slutade i moll, då jag iprincip vart för full för att stå på egen hand. Ni vet en sån där megafylla man helst bara vill glömma. Tack, Alex och folk från mitt hostel som orkade släpa hem mig!


Innan utgång var vi på vårt hostel med 2 österrikare, en israel och en amerikanare (galet gäng), söp och höll på med fyllelekar. Senare skulle vi möta brassarna samt deras vänner för att gå vidare till en stor nattklubb. Kostade 50 reals att komma in (underfär 200kr) och då fick du dricka för 50 reals, vilket är mycket. Tydligen för mycket för mig. De sjuka med kvällen var att jag var så sjukt grym på fyllelekarna att ja inte var den som tokdrack på hostlet, ändå vart ja fullast.


När vi sprang hemåt efter löprundan i parken såg vi ambulanspersonal ta hand om en påkörd kvinna på vägen. Alex misstänkte att hon var död för hon låg ovanligt stilla på asfalten. Jag som utbildad ambulanssjuksköterska misstänker att personalen sagt åt henne att ligga tokstilla för att om hon brutit nåt att de inte ska bli värre. Ingen aning om vem som har rätt.


Min och Alexanders slutsats var att det nog är större chans att vi blir påkörda än att vi blir rånade i denna stad, med tanke på hur folk kör. Så ni behöver inte vara oroliga - vi kommer inte bli rånade, chansen är liten! Vi är även helförsäkrade också, så vad kan egentligen gå fel när vi korsar bilvägar?


Vi har sett ett par katter och hundar också som är rätt gulliga. De sjuka kanske är att de är instängda i varsin minibur nära en hårt trafikerad väg för alla att se. Normalt för brassar antar jag..


Kommentarsvar:


Alex mamma: Alex tröttnade på alla förluster på tv-spelet hela tiden, så de känns bättre att vara här ist, så han kan slappna av. Men vi vilar oss i form - när vi kommer tillbaka blir det många matcher!

Vi kommer stå mitt i klacken.


Sebbe: Vi gör vårt att bästa för att hålla bloggen vid liv, vi tycker det är roligt att skriva och det är kul att folk verkar uppskatta den också!


Pranee: Just i Sao Paolo är det sjukt dyrt att tvätta, långt över normalpris, anser vi. Sen är det ju inte ofta man handtvättar, så de är alltid kul att man några gånger i livet testar på det :)


Nu dusch, samt kolla på lite serier.


Fortsätt kommentera - mycket roligt att både läsa och svara på dessa!


Tchau!

Av alexochsasan - 18 september 2009 22:48

Dagen har vart som sådan. Vi skulle vänta på att våra nyfunna vänner skulle ring men de ringde inte. Sasan ringde upp domen de var bortresta men undra om vi ska med dom ut ikväll så det ska vi. Blir troligen till någon stor sambaklubb. Blir nog skoj men just nu är vi sjukt trötta. Idag har vi vart riktigt duktiga. Eftersom alla våra kläder redan luktar illa så har vi handtvättat, en tjej som vi bor med gjorde det så vi hakade på. Har nu hängt upp dom på tork men det går sakta. Troligen kommer dessa kläder vara torra lagom till vi ska hem till Sverige. Efter detta drog vi faktiskt ut och körde ett träningspass, sprang till parken och körde chins, dipps och sånt. Bra träning så nu  vi värda en ölkväll tycker jag. Va ändå 30 grader ute. Sasan sa att han lätt skulle göra minst 15- 20 chins om han fick hålla så att fingrarna pekade mot han (fattar ni?). Jag var skeptiskt och ville anta ett vad men det blev det inte.


Fråga - Hur många chins gjorde Sasan?


 


Roligt att så många kommenterar, fortsätt gärna!


Loca- Vi har inte tagit något vaccin mot magen hoppas det kommer gå bra ändå! Senast jag var i sydamerika hade ja magvaccin men va ändå sjuk 8 av 10 veckor.


Thilo- När kommer du egentligen och hälsar på här?


Mamma- Klart jag är försiktig! De jag hänger med är bra människor och när ja var hemma hos dom så pratde vi om att ni är oroliga där hemma och de sa - De tycker säkert om att ni hänger med folk som oss, vi knarkar inte, slåss inte eller själ, vi är vanliga människor. Det finns det i Brasilien.


Rätt svar va 3 stycken

Av alexochsasan - 18 september 2009 16:19

Jag tycker om att sova. Så är det bara. Och så är även fallet när jag är utomlands. E ju inte så att vi har ett späckat schema varje dag till den 22 februari. Men skönt är det att sova. Tveksamt om det blir mycket av den varan nu till helgen, då det är fester både fredag och lördag, samt en hetsig fotbollsmatch är inplanerad på söndag.


Gick och köpte biljetter igår till matchen mellan Corinthans och Goiás 18.30 lokal tid. Vi fick välja mellan att stå i klacken, sitta på långsidan eller sjukt nära planen på långsidan. Ni kan väl gissa va vi valde..

Fotbollsmuseumet började inte så bra, då de valde att visa upp massa matchtröjor från olika eror. Men sedan började de visa alla världsmästerskap brasilien vart med i, visade bilder när Zidane nickade in 2 likadana mål mot brasilien VM 1998. När Ronaldo hade sin otroligt fula frisyr när han under de mästerskapet vann skytteligan. När Ronaldinho valde att på frispark slå in den direkt i krysset bakom David Seaman på ett sätt som aldrig kan va varit med flit. Döm själva:  http://www.youtube.com/watch?v=ExUX7MBk5UM


Museumet vart tillslut en hit. Bästa av allt var att de var gratis också, fråga mig inte varför. http://museudofutebol.org.br/


De va skönt att duscha igår kväll. Va typ 48 timmar sedan ja gjorde de senast. Kanske borde göra det oftare med tanke på de varma landet vi är i.


Kanske ingen riktig hit att gå in på detta ämne nu, då jag bara varit under ekvatorn i 4 dagar. Men jag rekommenderar verkligen ALLA att försöka gå ut att resa. Inte bara dra på kryssning till Finland, eller en weekend till Riga. Hur mycket man mognar som människa behöver ja nästan inte gå in på. Men allt är så häftigt, miljön, kulturen - ALLT! Visst förstår jag att saker och ting kan hindra en, såsom idrott, familj och ekonomi. Men för mig som inte har något jobb, utan har poker som huvudinkomst där jag själv kan välja när jag vill jobba var detta självklart då jag sett fram emot en långresa så sjukt länge. Trist dock att innebandyn läggs på hyllan, men det ryktas om att min plats fortfarande är kvar när ja kommer hem lagom till slutspurten. Får se om de håller va de lovar..


Om jag fortfarande har hemlängtan? Visst har jag ett fåtal guldkorn där hemma jag mer än gärna bara vill se och krama om, men jag vet att Ni är kvar när jag kommer hem så jag får ta de då.


Kommentarsvar:


....


tack


 

Utanför station som tar runt 40000 personer. Vi ordnade biljetter på torsdagen och vi fick stå i kö strax över en timme. Vi räknar med fullsatt!

 


Väckte en trött gammal vakt som vi bad ta kort på oss. Trots mulet vädet och en dålig fotograf som inte kunde ta bild på oss centralt sett från station gillar jag personerna på bilden.








Längtar till Söndag. Lagen ligger femma respektive sexa. På måndag ska vi checka ut från vårt hostel (http://www.hostels.com/hostels/sao-paulo/okupe-hostel/36407) för att resa 16 timmar med buss. Mer info om det inom kort, men det ska tydligen vara häftigt och värt varenda minuts resa.


Alex hälsar.


Tchau!

Av alexochsasan - 18 september 2009 00:31

 Tankte egentligen ta det lugnt men Guilherme och Debora  skulle ut och dricka ol och kolla fotboll sa det lat roligare. Debora kom och motte mig och pa vag till t banan sa gick vi forbi gatukoket dar vi brukar ata. Nar ja sa att vi brukar ata sa hon -why!? its dangerous becuse its really dirty. Men vi mar bra  och betalar man 15 spann for en stor middag far man kanske rakna med att det inte ar varldens basta mat. gott ar det i alla fall! 


Vi tre skulle sen ta taxi till en bar som deras andra vanner va pa. Det skulle ta 5 min med taxi. Helt plotsligt i taxin kor den fel och ingen riktigt hittar till baren. 20 min senare kommer vi fram. Guilherme pastod att taxisnubben hade bara lurat oss och hittat hela tiden fast han ville tjana mera pengar.

Vi lat detta inte forstora var kvall utan vi hade det riktigt kul, ol och fotboll brukar vara en bra kombo. Nar de stangde tog fem av oss en taxi till Debora och vi kopte med ol och hade en riktigt rolig kvall. De larde mig att spela tambourin och runt 5 pa morgonen oppnade vi en flaska rodvin. Detta ar ju som att be att fa bli bakis men tro det eller ej har endast varit lite seg idag, har inte ens spytt! Somnade runt 7 pa soffan och hade lite angest for ja lovat att vacka Sasan nar ja kom hem. Runt 9 dyker jag upp pa hostelet och Sasan toksover. hade ju onskat att han suttit uppe hela natten och vart orolig men tydligen inte!! fp


nu ar det dusch och sen troligen mota vara brassekompisar, kan bli nan ol kanske.


Mork: det blir mest ol har. Har testat nagra starka grejer med det gar inte att dricka. Steven skulle nog gilla det!

Boris: Hoppas du inte skallde ut mina foraldrar for att de gick for langsamt eller nagot. Har faktiskt med mig buzzspelet hit, men vet aldrig nar man blir sugen pa att lira!

Pappa: Koden funkar bra!


hejda

Presentation


Vi chillar i Sydamerika 13 september till 22 februari

Omröstning

Tycker ni att det är dags att vi kommer hem nu?
 Ja, vi saknar er
 Nej, stanna längre
 Va?! Har ni varit borta?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28 29
30
<<<
September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards