Alla inlägg den 29 december 2009

Av alexochsasan - 29 december 2009 22:51

Va ska man säga? Är jag den enda som föregår med ett gott exempel och inte bloggar på fyllan? Antar det. Vi satt på de hostlet som vi sa att vi aldrig skulle besöka och drack alldeles för mycket alkohol blandat med energidricka. Innan hade vi varit på trumfesten, köat i en längsta kön någonsin (cred till de som jobbade och släppte in alla i sinom tid. Också roligt hur många det är som öppet säljer "glada kakor" till folk i kön).


De roliga är när David kom hit så berättade han att han satt i närheten av en snygg tjej på planet ner hit. Vi vandrar in och kollar på de 15 trummisarna som gör sin grej. Då det är sjukt varmt väljer vi att stå vid uteplatsen där många hänger för att röka hasch, ta luft och dricka öl. Vi står bland tre tjejer, och vi märker att David börjar kolla in en blond dam. Konstaterar att det är tjejen från planet som är på samma ställe. Smal värld vi lever i..


Som Alex nämnde på fyllan väljer vi att INTE spendera nyår här i Buenos Aires. Vi misstänker att det kommer bli som "en bra lördagsutekvällsfylla". Vi väljer istället att åka fem timmar med buss till Mar del Plata. Hostel och bussbiljett är bokat, och vi drar imorgon 11.20 och är framme runt 15.00 Åker hem till Buenos Aires den första Januari (inte alltför tidigt). Ser riktigt fram emot att fira nyår väldigt nära en stor strand. Dock ser jag inte fram emot att leva hostelliv igen, men de blir nog bra. Bara öronpropparna inte glöms här hemma, så ska det nog gå att sova oavsett ljudnivå runtom.



 

Mar del Plata.


Nu dags för gym. Sen blir det köttrestaurang (la Cabrera).

Om jag ej tittar förbi i bloggen innan nyår så önskar vi här från Argentina ETT GOTT NYTT ÅR!


Adios!

Av alexochsasan - 29 december 2009 03:36

Ar pa vag ut och ser en massa osannigar haller pa att formedlas i bloggen sa har kommer sanningen. OBS Fylleinlagg, men det ar Davids ocksa.


1 Davids semidyra taxiresa.

Tjysst kompis som jag ar sa skickar jag ett mail till David  nagra dagar innan han anlander med instruktioner om hur man betér sig nar man aker taxi i sydamerika. Taxichafforerena forsoker alltid lura sina passagerare sa detta tyckte jag var en snall sak att gora. Jag varnade om tre viktiga saker.


1, ta en taxi pa gatan, de officiella taxistanden tar alldeles for mycket betalt sa ta en taxi pa gatan istallet for inne pa flygplatsen.

2, Kolla sa  att taxikollen satter pa taxametern. Ibland skiter dom idetta (typ halften av alla taxiresor) och kommer pa en summa man ska betala nar man stannar.

3, Kolla sa pengarna du far tillbaka ar akta (for mer info fraga Sasan).


Vaknar av att David plingar pa runt 12 pa morgonen och en bakis (fortfarande full?) jag vaknar upp.

David - hur mycket borde jag betalt for taxin?

Semifull Alex- under 200 pesos.

David- ok da ar det lugnt for jag betalade runt 300 nagonting.


Sedan gar jag och David och ater lunch och det visar sig att han var tvungen att saga till chafforen att satta pa taxametern. Han gor detta och det star Tarif (taxameter?) pa taxametern. Nar han val kommer fram star det 4,60, som ar startavgiften pa taxametern. Taxichafforen sager att det kostar 460 pesos och David betalar me dett leende pa lapparna aven dock jag mailet ett A4 pa hur han ska bete sig. Han har dock inte 460 pesos utan maste ge alla sina pengar (400pesos) plus sina svenska pengar (20 kronor). Ratt dyrt om ni fragar mig. Julian pastod pa kvallen att allt over 140 pesos ar ett skamt att betala for den taxiresan.


Tar pa mig detta for jag skickade "bara" ett A4 pa hur man aker taxi i sydamerika, sorry!


2, Alex brakmakaren.

Sasan kastade ut sig att "Alex kom i brak som vanligt" i senaste blogginlagget. Maste bara saga att jag inte varit i brak i sydamerika en enda gang och troligen inte en anda gang i sverige heller detta ar. Mamma (framforallt) du behover inte vara orolig. Plus att ni alla vet att jag uppfor mig exemplariskt som alltid. Dock i lordags sa blev jag sjalv kvar pa stallet. Nagra oskona killar kommer fram och haller fast mig och forsoker gora sig roliga pa min bekostnad. Detta pallar inte jag och ropar pa mina rugbypolare (ca 100 k styck) att komma att hanga med mig. De ar kanske lite for aggressiva an situationen kravde och jag far lugna den mest arga. Tack i alla fall till "batata" ("potatisen" som hjalpte mig nar jag var sjalv trots han hade gipsad arm). Rugby killar ar crazy som Julian sa till mig dagen efter.


Pa onsdag lamnar vi BA for nyarsfirande!!


Puss

Av alexochsasan - 29 december 2009 03:00

Ornen har landat!


Vanner, kamrater, foraldrar till sasan & alex, det kanns oerhort arofyllt att nu for forsta gangen fa dela med mig av mina tankar och innersta kanslor angaende denna resa som jag och mina mer eller mindre goda vanner Sasan & Alex foretar i sydamerika.


Lite bakgrund:


Vissa av er undrar sakert vem den oforskamt valmaende & sympatiska hombren som Alex & Sasan har hangt med ar. Den korta storyn ar att jag ar en 25 arig livsnujtare (tank en valtranad steffo tornqvist) med kansliga fingrar & stolt skapare till Sveriges basta kottfarssas. Fragor?


Nu undrar ju ni om ni den har gycklaren ar hog? Svaret ar nej. Daremot nagot onykter. Eller ganska full.


Naval, hur har da det lokala fyllots forsta dagar i Buenos Aires varit?


Svaret ar mycket bra.


Flygresa - 4/5 poang. Eftersom jag har over 10000 flygpoang hos Air France sa fick jag en flight till sydamerika som inte kraschade. Mkt bra!


Taxi-resa fran BA-Airport till lagenhet: 460/5 poang. Tva dagar innan jag begav mig till Argentina fick jag ett mail fran senor Alexander dar han betonade vikten av att jag tog en taxi direkt fran gatan och inte plockade en fran de officiella standen inne i terminalen. Eftersom jag litar pa mina vanner sa foljde jag hans rad. Det kanske jag inte skulle ha gjort. Min taxiresa kostade ca 800 kr (460 pesos). Det motsvarar i runda slangar Bolivias BNP de senaste sju aren. Alltsa lite halvmycket pengar. Ni kan satta in bidrag pa mitt konto... Tack pa forhand!


Fiesta:


Forsta kvallen slutade med helrors-stek som pojkarna & flickorna pa stureplan hade varit avundsjuka for.Samt en 1.5 timmars promenad som sherpasen pa Mount Everst hade varit avundsjuka for.


Andra kvallen innebar 7 timmar forfest hosvar lokala amigo Julien innan det hela urartade i en liten privat fiesta med 4,000 personer.


Tredje kvallen innebar lattkladda argentinska man som slog varandra i smabitar. Men jag personligen tycker det ar fegt att man inte far sla varandra i pongen. Riktiga man tal en rak hoger i pongen.


Fjarde kvallen: Vi har sett ett gang gycklare som slog pa trummor i ett parkeringshus. Nu red-bull vodka. Vi kanske slutar med efterfest pa stadshotellet i Saffle...


Pa aterseende


/David "El vikingo"   





  





















































































































Presentation


Vi chillar i Sydamerika 13 september till 22 februari

Omröstning

Tycker ni att det är dags att vi kommer hem nu?
 Ja, vi saknar er
 Nej, stanna längre
 Va?! Har ni varit borta?

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards